Change Strategy Method (CSM) este o metodă interdisciplinară de facilitare a schimbării. Un Change Strategist își ajută clientul să-și găsească propriile soluții și să-și accelereze procesele de dezvoltare, indiferent dacă acestea țin de viața personală sau profesională.
Metoda folosește ca bază de pornire elemente din coaching-ul co-activ și construiește un proces unic, personalizat, pentru fiecare client, utilizând tehnici din Intervenții Strategice, Cognitive Behavioural Therapy, Neuro-Linguistic Programming, Milton Model, Ericksonian Hypnosis și Nonviolent Communication.
CSM este o metodă centrată pe prezent și orientată către viitor, pragmatică, se concentrează pe rezultate și încurajează acțiunea și asumarea responsabilității.
Procesul a fost construit de Andrei Roșca începând cu anul 2018 și îmbunătățit constant în următorii ani, fiind puternic influențat de abordările unor specialiști în schimbare ca Milton H. Erickson, Irvin D. Yalom, Tony Robbins și Shunryū Suzuki.
De asemenea, Andrei a învățat direct de la oameni cum ar fi Tony Robbins, Cloé Madanes, Richard Bandler, Joe Dispenza, Joe Navarro și Kaifi Iraklis. Poți citi mai multe despre Andrei aici.
Însă cel mai bun mod de a înțelege ce înseamnă CSM este să fii parte dintr-un astfel de proces și să lucrezi minimum o ședință cu unul dintre colegii noștri.
Poate este mai simplu să începem de la lucrurile pe care acestea le au în comun: toate sunt niște procese de dezvoltare care ne pot ajuta să ne cunoaștem mai bine și să înțelegem lumea în care trăim. În funcție de personalitatea noastră, de contextul actual, de nevoi și de obiective, unele forme sunt mai potrivite decât altele.
Coaching-ul este un proces de însoțire a oamenilor pe niște drumuri. Este un termen făcut popular de americani și care vine din zona sportivă, unde un coach te învață și îți spune cum să faci diverse lucruri. Din acest motiv au apărut confuzii legate de rolul unui coach.
Coachingul din zona de dezvoltare personală este diferit deoarece un coach nu îți spune cum să iei decizii sau să îți conduci viața – indiferent dacă este un life-coach, career-coach, business-coach etc. El nu este acolo fiindcă este expert în viața ta, ci tu ești expert în viața ta și doar tu îți poți asuma responsabilitatea deciziilor. În schimb, ce poate face un coach este să-ți pună niște întrebări pe care ți-ar fi mai greu să le pui singur, să te asculte, să reflecte ce spui și să spună ce aude astfel încât să te ajute să-ți clarifici lucruri, ceea ce-ți poate face deciziile mai ușoare.
În coaching poziția este de la egal la egal: sunt doi parteneri care lucrează împreună pentru a rezolva niște lucruri importante pentru tine (din postura de client).
În consultanță și mentoring se schimbă pozițiile. Un mentor presupune o relație de subordonare cu un “ucenic”, de inegalitate ierarhică. Mentorul îți explică și te învață lucruri fiindcă are mai multă experiență decât tine pe o anumită zonă. Un consultant te sfătuiește ce să faci fiindcă are experiență într-un domeniu, dar nu își asumă responsabilitatea deciziilor sau partea de implementare.
Diferența principală dintre coaching și terapie este că terapia se uită mai degrabă la trecut. Se pleacă de la ce nu ne place astăzi și face niște drumuri între prezent și trecut pentru a vedea ce s-a întâmplat, are scopul să vindece astfel încât prezentul să fie mai bun.
Coachingul pleacă tot de la prezent, dar este mai pragmatic și axat pe viitor. Coachingul se concentrează pe a face un plan pentru a vedea cum putem ajunge acolo, să ne clarificăm ce înseamnă “acolo”.
De asemenea, în terapie (în special zona clinică din psihoterapie) se lucrează mult cu probleme care pot împiedica pe cineva să funcționeze în societate, dezechilibre critice. În coaching ai deja un echilibru în viața ta sau pur și simplu treci printr-o perioadă mai proastă, sunt niște lucruri în anumite arii ale vieții tale care îți dorești să fie mai bune.
Diferența față de traininguri este că în coaching se lucrează în primul rând unu-la-unu iar problemele sunt adresate personalizat, de obicei pe o durată lungă de timp, nu în cadrul unor evenimente punctuale, cu grupuri mari de oameni.
Coachingul lucrează doar cu problemele tale, cu modul tău de a vedea lucrurile, spre deosebire de ce ai putea să citești într-o carte sau participarea la un curs, unde poți doar să speri că vei găsi suficiente informații care să se potrivească cu tine și cu contextul tău actual.
Change Strategy Method (CSM) este o metodă interdisciplinară de facilitare a schimbării. Un Change Strategist își ajută clientul să-și găsească propriile soluții și să-și accelereze procesele de dezvoltare, indiferent dacă acestea țin de viața personală sau profesională.
Metoda folosește ca bază de pornire elemente din coaching-ul co-activ și construiește un proces unic, personalizat, pentru fiecare client, utilizând tehnici din Intervenții Strategice, Cognitive Behavioural Therapy, Neuro-Linguistic Programming, Milton Model, Ericksonian Hypnosis și Nonviolent Communication.
CSM este o metodă centrată pe prezent și orientată către viitor, pragmatică, se concentrează pe rezultate și încurajează acțiunea și asumarea responsabilității.
Change Strategy este un proces de schimbare aflat la intersecția mai multor zone, din școli alese special să fie cât mai diferite, pentru a crește șansele să ajute oamenii prin ceea ce face și să se muleze pe nevoile fiecărei persoane.
Metoda folosește ca bază de pornire elemente din coaching-ul co-activ și construiește un proces unic, personalizat, pentru fiecare client, utilizând tehnici din Intervenții Strategice, Cognitive Behavioural Therapy, Neuro-Linguistic Programming, Milton Model, Ericksonian Hypnosis și Nonviolent Communication.
- Proces construit special pentru tine. O să ai pe cineva care lucrează împreună cu tine, personalizat pe nevoile tale, contextul în care te afli și obiectivele pe termen mediu și lung. Există multe patternuri comune, însă fiecare dintre noi este aflat la o intersecție unică, iar asta face necesară adaptarea procesului de la om la om.
- Plan integrat în contextul tău. Vei lucra cu cineva care a trecut personal prin provocări asemănătoare sau a ghidat pe mulți alții înainte, ceea ce înseamnă că înțelege cerințele obiectivelor tale, dar și costurile cu care vin la pachet.
- Abordare holistică. Fiecare facem parte dintr-un sistem de relații, ne aflăm într-o anumită etapă a vieții și este important să fim ghidați de cineva care poate vedea această imagine de ansamblu și să ia în considerare echilibrul în procesul de schimbare, dar în același timp să poată privi din mai multe perspective.
- Axat pe date, pragmatism și rezultate măsurabile. Te va putea ajuta cu recomandări personalizate de resurse și unelte care te pot ajuta să-ți accelerezi progresul – într-un mod măsurabil.
- Să aduci claritate în probleme complexe și complicate, fără a pierde din nuanțe.
- Să descoperi perspective noi, dar și credințe care te pot încurca sau limita în ceea ce-ți propui să schimbi.
- Să înțelegi costurile unor schimbări pe care ți le dorești.
- Să primești recomandări de resurse și unelte care te pot ajuta să-ți accelerezi progresul – într-un mod măsurabil.
- Să găsești sensul unor lucruri.
- Să te înțelegi mai bine și să descoperi cum reacționezi în anumite contexte, dar și să te concentrezi pe ce poți face și să acționezi.
- Să creezi o structură care să te ajute să îți formezi obiceiuri noi, să-ți pui singur întrebările potrivite și să îți dezvolți un proces pentru a lua decizii.
- Să te deblochezi atunci când simți că nu mai reușești să dai singur de cap firelor.
- Să preiei înapoi controlul asupra vieții.
Unul din obiectivele comune ale sesiunilor Change Srategy este a obține claritate – și este un prim pas esențial în orice proces de schimbare. În general, durează 1-maxim 2 sesiuni ca să devină clar ce vrei să faci și unde îți dorești să ajungi.
Dacă această claritate deja există, pot fi stabilite niște obiective concrete, iar acestea pot ține de viața personală, de schimbarea unor obiceiuri, pot fi obiective profesionale (poate schimbat jobul, industria, găsit vocația, pornit un business etc).
Poate merită pornit de la faptul că nu este obligatoriu să ne schimbăm sau că unele lucruri se întâmplă doar la momentul potrivit. Unii oameni aleg să nu se schimbe deloc, până când “s-a umplut paharul” și costul de a nu se schimba devine mai mare decât costul schimbării. Alții realizează că nu le mai place un lucru la ei, că vor să exploreze sau să învețe lucruri noi.
Cert este că cel mai important factor în proces este dorința unui om de a se schimba – de aici pleacă orice.
Iar dacă citești aceste rânduri, cel mai probabil te numeri și tu printre cei care-și doresc mai mult și știu că pot mai mult.
Atunci când te înscrii pentru o sesiune de discovery te va contacta cineva din echipa noastră în 1-maxim 2 zile lucrătoare fie pe email, fie pe telefon. Scopul acelei discuții scurte o să fie să determine ce obiectiv ai.
Folosind acele informații, te vom matchui cu persoana potrivită, cineva cu care să “clickuiești” inclusiv din punct de vedere al personalității și vă vom face introducerea. Un Change Strategist te va contacta pentru a stabili împreună când să aveți prima voastră conversație.
În cazul în care deja știi cu cine dorești să lucrezi, atunci te vom pune direct în legătură – în limita disponibilității persoanei respective.
Scopul unei sesiuni de discovery este să vorbești despre contextul tău actual, ce schimbări îți dorești să faci, care sunt obiectivele tale – dacă le știi (în cazul în care nu-ți sunt clare, atunci le puteți clarifica împreună) și, în general, să-ți formezi o părere legată de cum ar fi să lucrați împreună. La finalul acestei sesiuni decideți – împreună – dacă veți continua sau nu.
Poți pregăti orice fel de informații ți se par ție relevante și pe care dorești să le aduci în discuția cu acel Change Strategist, însă nu este obligatoriu.
Tot în sesiunea de discovery veți discuta și lucrurile administrative: ce se întâmplă în cazul în care doriți să continuați să lucrați împreună, cum va decurge procesul de Change Strategy și ce implică – inclusiv costurile financiare și cele legate de cât veți interacționa (frecvență, număr de sesiuni).
Bineînțeles, toate aceste informații sunt confidențiale și vor rămâne doar între tine și Change Strategistul tău.
În contextul actual, sesiunile se desfășoară majoritar online, pe Zoom sau Skype. În cazul în care te afli în același oraș cu un Change Strategist cu care lucrezi, puteți decide împreună dacă, cum și unde să vă întâlniți.
Din păcate, astfel de lucruri se întâmplă. Îți poți lua o perioadă de pauză de 1 lună, în care să pui on hold sesiunile de Change Strategy.
Da, este posibil, nu toată lumea are nevoie de Change Strategy și nu se potrivește oricui.
De exemplu, nu este pentru cineva care:
- Este nerăbdător și vrea rezultate rapide, peste noapte.
- Se așteaptă la o baghetă magică și care să facă lucrurile să se întâmple.
- Are așteptarea să i se spună exact ce trebuie să facă.
- Crede că este suficientă o gândire pozitivă, tip “wishful thinking”, să își repete toată ziua mantre și să spere că o să fie bine.
Însă cel mai rapid mod de afla este să fii parte dintr-un astfel de proces și să ai minim o sesiune. Înscrie-te aici.