Shownotes / Timestamps:
- 01:19 Care sunt cele două trenduri care ne influențează viața azi
- 04:09 Cum ne influențează viața aceste două trenduri actuale
- 12:32 Ce pățim dacă ne lăsăm purtați de trenduri
- 14:16 Cum ni se modifică percepția despre învățare și despre educație
- 18:13 Ce cumpărăm de fapt atunci când plătim un program
- 28:34 De ce merită să plătești un program
- 32:22 Ce cred eu despre webinariile gratuite
- 36:49 Cum scapi de capcanele marketingului
***
Salut. Sunt Andrei Roșca, change strategist.
Ceea ce urmează este transcrierea acestui episod din podcastul meu, ZeroPlus (0+).
Dacă îți place, te poți abona (gratuit!) AICI și vei primi pe mail mai multe resurse utile într-un proces de auto-cunoaștere și schimbare. Află mai multe!
***
În ultimile săptămâni mă preocupă din ce în ce mai mult modul în care trendurile actuale ale societății, ale lumii în care trăim, afectează industria și piața de dezvoltare.
Și când zic dezvoltare mă gândesc la dezvoltare personală, psihologie, coaching, change strategy, toată această zonă care include și webinarii, programe, traininguri.
Și înainte să spun ce vreau să spun, menționez pentru cei care poate mă urmăresc de mai puțin timp, că s-ar putea să existe un bias aici, în sensul în care eu sunt parte din această industrie.
Adică, am niște programe, niște traininguri pe care le dezvolt și pe care din când în când le promovez și apoi le livrez. În același timp fac sesiuni de change strategy 1 la 1 cu oamenii și am mulți colegi, oameni formați de mine, care fac aceleași lucruri.
Acesta este și unul dintre motivele pentru care mă preocupă atât de tare subiectul.
Și am văzut niște trenduri pe care în mod cert le-ai văzut și tu.
În primul rând avem social media care are niște efecte foarte puternice. Și mă gândesc acum în special la TikTok și la toate formele de stories, pe Instagram, pe Facebook, chiar și pe YouTube, adică toate bucățile astea de conținut care prezintă informații în formă scurtă, în câteva zeci de secunde sau maximum câteva minute de video.
Ăsta este un influențator. Am să spun imediat cum cred eu că influențează totul.
Un al doilea influențator prezent este… Nu știu cum să o zic frumos! Inabilitatea…? Lipsa noastră, a oamenilor, de a avea abilitatea de a ne doza efortul.
Cred că perioada asta cu pandemia a accelerat niște trenduri care erau deja acolo, în care oamenii se raportează din ce în ce mai mult la performanță și își doresc din ce în ce mai mult de la viață. Ceea ce e bine, doar că încep să piardă echilibrul și muncesc din ce în ce mai mult și au din ce în ce mai puțin grijă de ei.
Aici intră și concepte cum ar fi self love, burnout sau partea asta de performance based self worth, adică valoarea mea pe care eu cred că o am este prea puternic corelată în capul meu cu nivelul la care livrez profesional niște lucruri.
Dacă livrez, sunt excelent și merit dragoste. Dacă am o perioadă mai proastă sau nu am rezultate sau nu performez din punct de vedere profesional, atunci sunt worthless, nu mai contez.
Ăsta e un trend, greșit evident, dar greșit în sensul că acest dezechilibru între viața personală și profesională ne conduce mult mai repede către perioade de burnout, de oboseală cronică, atât fizică – muncim prea multe ore – cât și mentală, psihică, emoțională, pe care o cuantificăm mai greu.
Și avem aceste două trenduri, pe de o parte social media și modul în care evoluează și timpul pe care îl petrecem din ce în ce mai mult consumând genul ăsta de informații, cât și tendința noastră către a ne dezechilibra, muncind prea mult.
Și aceste două lucruri generează niște probleme. Faptul că noi, ca oameni care ne dorim să creștem, să ne dezvoltăm, să evoluăm, avem o răbdare în scădere și avem o capacitate de a sta concentrați care scade.
Și există nenumărate studii, nu mă apuc să le listez aici, dar cine e interesat pot să i le dau. Poate că am să le dau într-un newsletter următor.
Există nenumărate studii care ne arată că capacitatea noastră, a oamenilor, de a sta concentrați pe ceva scade dramatic și că social media este cel mai mare contribuitor la această scădere. Nu singurul, dar cel mai mare.
Și e ușor de înțeles de ce. Înainte poate ascultam cărți de 8 ore pe Audible și poate după aia am început să ascultăm YouTube-uri de o oră sau de 30 de minute și apoi YouTube-uri de 10 minute și acum ne uităm la niște Shorts sau Stories care durează maximum două minute. Și ne obișnuim așa. Ne obișnuim să dăm scroll pe Instagram sau TikTok și swipe în stânga, în dreapta, în sus, în jos, în funcție de rețea, și să consumăm informații din ce în ce mai scurte.
Și apoi revenim în viața noastră obișnuită, la muncă sau chiar în viața personală, și s-ar putea să observăm că ne plictisesc lucrurile mai lungi, că ne fuge mintea de câte ori încercăm să ascultăm ceva de o oră sau să ne uităm la ceva de o oră sau să citim ceva într-o oră.
Și ăsta e un efect automat. Îl simt și eu pe pielea mea. Îmi dau seama uneori că acum niște ani poate m-aș fi înhămat să consum un training, un program, o carte mai lungă, fără să-mi pun atât de multe întrebări legate de dacă vreau să fac asta, am energie să fac asta, am răbdare să fac asta.
Evident că există modalități de a contracara asta. Eu fac frecvent lucruri care să încetinească efectele. E aproape că mă constrâng pe mine. Nu vreau să zic că mă forțez pentru că e spre binele meu, nu simt că mă forțez, dar fac un efort să acționez altfel decât e primul meu reflex.
Dacă am reflexul să renunț la ceva doar fiindcă e lung, zic: „Ok! Hai să facem și astăzi exercițiul de a merge pe varianta lungă și să avem încredere că asta va mai echilibra un pic efectele care ne vin din consumul de social media”.
Și sunt multe lucruri de făcut pentru a contracara asta. Dar nu despre ele vreau să vorbesc astăzi. Poate într-un material următor o să fac asta.
Astăzi vreau doar să trag un semnal de alarmă asupra faptului că văd din ce în ce mai mulți oameni ca mine, care suntem pasionați de dezvoltare personală, care sunt luați de acest val și care nu își dau seama – pentru că nu sunt atât de prezenți în viața lor, nu sunt atenți la viața lor – nu își dau seama că au început să consume informație și know-how din ce în ce mai scurt, din ce în ce mai superficial și că asta îi afectează pe termen lung. Le afectează capacitatea de a consuma know-how mai profund.
Asta este problema care vine din social media.
Cealaltă problemă este că în mijlocul oboselii generată de prea multă muncă, burnout, ajungem să credem că nu putem mai mult.
O să încerc să fiu mai practic. Ajungi seara acasă și ești rupt de oboseală, atât fizic cât și mental, și urmează alte zile în care știi că vei fi solicitat sau solicitată și îți trece prin minte că ai putea să faci ceva, să înveți ceva, să implementezi ceva, să te apuci de un proiect nou sau să continui un proiect mai vechi pe care l-ai lăsat.
Proiectul nu e neapărat profesional, poate fi și un hobby, poate fi timp în plus petrecut cu copiii. Fiecare unde simte că are restanțe. Și te gândești la asta și simți că nu ai energie să o faci.
Și asta ni se întâmplă tuturor.
Reacția corectă la asta este să ne întrebăm: „Cum pot eu să-mi reașez viața sau bucăți din viață, astfel încât să-mi cresc șansele ca mâine sau săptămâna viitoare când ajung acasă să am mai multă energie decât astăzi, astfel încât să pot să o canalizez către lucrurile care sunt cu adevărat importante pentru mine?”
Ce facem de cele mai multe ori nu este asta. Ce văd oamenii făcând este că nu își iau timpul de a se întreba ce pot să schimbe, ci mai degrabă acționează pe moment. Și asta și pentru că au resurse limitate, fiindcă sunt obosiți sau stresați.
Ce fac este că se gândesc: „Ok, nu pot să iau lucrul ăla mare și important pentru mine astăzi că nu am energie, dar hai să fac măcar ceva mic”. Ceea ce, în principiu nu e o idee rea, doar că acel ceva mic se transformă în ceva superficial.
„Nu am timp să mă apuc acum de un program în care să dobândesc nu știu ce skill-uri sau abilități dar un webinar gratuit poate că merge. Hai că mă înscriu la webinarul ăsta gratuit. Sau mă uit la înregistrarea acestui webinar gratuit.”
„Nu am energia să citesc dintr-o care sau să încep o care astăzi, dar hai că mă uit pe niște TikTok-uri sau YouTube-uri de dezvoltare personală”, un canal sau un producător de conținut pe zona asta.
Asta bineînțeles că alimentează ideea de mai devreme, de consum superficial de informații mai scurte și mai puțin profunde pentru că, asta e, nu poți să condensezi în 7 secunde înțelepciune, că nu așa funcționează lucrurile. Avem nevoie de cuvinte, cuvintele au nevoie de timp să fie rostite și auzite și înțelese.
Și consecința naturală este că vom primi niște informații mai superficiale pe care nu le vom putea procesa corect și care în consecință nu vor duce la acțiuni.
Ceea ce ne duce fix la ideea de bază, la concluzia pe care voiam să o povestesc astăzi.
Cred, sunt convins de fapt că dacă ne lăsăm purtați de valurile astea, viitorul va fi foarte nefericit pentru noi, oamenii. Cred că trendul este din ce în ce mai accelerat și duce într-un loc din ce în ce mai prost.
Și nu e despre pesimism aici, cred că există soluții. Dacă aș crede că nu există soluții, m-aș opri din ceea ce fac. Efectiv nu aș mai face nici un program, nici un training, nu aș mai lucra 1 la 1, m-aș apuca de altceva.
Nu am nicio problemă să mă apuc de altceva vreodată, dacă va fi cazul sau voi simți că e momentul, dar am încredere că se pot schimba lucruri și îmi place să cred că programele pe care le fac și modul în care lucrez eu este foarte diferit de aceste trenduri și văd rezultate la oamenii cu care lucrez. Rezultate clare și mă bucură asta.
În același timp sunt îngrijorat de unde ne ducem per total. Și nu e despre unde se duce specia. E vorba de oamenii din jurul meu, oameni cu care interacționez în viața mea. Poate nu primul cerc de apropiați, dar oameni cu care interacționez la un magazin, oameni cu care mă văd la un eveniment.
Sunt îngrijorat pentru că îmi dau seama că li se modifică percepția pe care o aveau despre învățare și despre educație.
Am auzit două idei în mod special care m-au îngrijorat în ultima vreme.
Una dintre ele este: „De ce aș plăti pentru un workshop sau webinar sau program față în față sau ceva din zona asta de dezvoltare personală, că doar există know-how pe internet destul, la liber?”
Este extrem de îngrijorător pentru mine asta, dar nu din perspectivă financiară sau a business-ului pe care îl conduc, ci fiindcă îmi dau seama că oamenii încep să facă o confuzie flagrantă, să pună egal între know-how și calitatea vieții lor.
E ca și cum ai crede că ceea ce îți lipsește pentru a fi mai fericit și a avea o viață mai împlinită este informația. Și nu îți lipsește informația! În 99% din cazuri, nu informația lipsește.
Când spui că e atâta informație gratuit pe internet, ai dreptate. Este. Nu doar că e atât de multă.
Mare parte din lucrurile pe care ai putea să le înveți într-un program plătit, într-un training sau lucrând 1 la 1 cu cineva, le-ai putea găsi pe Google, dacă le-ai căuta suficient de mult.
Însă, în primul rând, dacă le cauți suficient de mult este ceva ce majoritatea oamenilor nu face. Adică, nu le poți căuta suficient de mult, de cele mai multe ori.
Eu pot să fac un program mâine în care să prezint informații chiar și luate din cărți. Nu fac asta, dar să spunem că am citit eu 5 cărți și haide să vă povestesc pe scurt. Sau să fac un podcast scurt despre ele. Eu pot să fac asta.
În momentul în care fac asta și condensez informație într-o oră, să spunem de program sau training, și tu participi, tu primești informația filtrată prin filtrul meu, ce mi s-a părut mie important și asta îți economisește și niște timp.
Adică tu ai fi putut să găsești informația aia și singur. Ea există și în cărți și pe net și probabil semnificativ mai ieftin, poate chiar cu costuri zero, dar ai fi avut un cost de timp.
Un simplu search pe Google de suficiente ori ca să găsești resursele potrivite și să-ți extragi de acolo, apoi să le citești și poate să le pui într-o ordine în care să aibe cât de cât sens și să semene cu ce ai fi primit în programul ăla sau în webinarul ăla, ție ți-ar fi luat poate 3 ore, poate 5 ore, poate 20 de ore în plus.
Alea sunt ore pe care le-ai fi putut petrece cu copiii tăi sau le-ai putea petrece la sală sau ocupându-te de hobby-ul tău, de principiu ocupându-te cu lucruri care ți-ar putea aduce fericire în viață.
Da, te-ar costa 300 de lei, 1000 de lei sau cât costă webinarul ăla.
Te-ar putea costa 500 de lei sau te-ar putea costa 20 de ore și ce poți obține cu acele 20 de ore în viața ta.
În primul rând, atunci când cumpărăm acces la un program sau la un om, noi de fapt nu cumpărăm doar know-how-ul pe care l-am fi putut găsi online gratuit. Cumpărăm know-how plus timp.
Și să ne aducem aminte, ne plângem că nu avem timp de lucrurile importante pentru noi. Așa se cumpără timp. Ăsta e unul din modurile în care se poate cumpăra timp.
În al doilea rând, în momentul în care spui că ai putea găsi pe internet lucrurile astea gratuit sau într-o carte, mai ieftin, compari o realitate cu o ficțiune. Realitatea este că teoretic ai putea, dar în practică nu o faci.
Bun, vezi un program despre… Ce program fac eu? Tocmai am pornit programul de ascultare Supernatural Listening în perioada asta. Sunt închise înscrierile, nu este o promovare. Teoretic oamenii ar putea să zică: „Băi, ia să învăț eu despre ascultare și skill-uri de ascultare și cum îmi pot îmbunătății relațiile, fără să mă duc la programul lui Andrei, că poate e scump sau nu îmi place de Andrei!”.
Fair enough! Se poate!
Întrebarea mea este așa: în ultimile două săptămâni, ca să luăm un timp, câte ore ai petrecut studiind ascultarea? Nu câte ai fi putut, căutând pe net. Câte ai petrecut efectiv? Ce ai făcut efectiv în lumea reală legat de acest subiect, în afară de faptul că ți-a trecut prin minte că ți-ar plăcea să înveți despre?
Pentru majoritatea oamenilor răspunsul este: zero. Nu au făcut nimic. Ar fi putut să facă. Ar fi putut să facă cu niște costuri mai mici decât programul, dar realitatea este că nu fac.
Hai să mergem și mai departe. Monitorizează cât vei face în direcția asta în următoarele două săptămâni. Ok, nu ai făcut până acum, dar acum ia-ți două săptămâni și pe cont propriu învață singur despre un subiect.
Și nu sunt ironic. Eu chiar cred că asta se poate face. Eu sunt unul dintre oamenii care pot face asta, mă consider autodidact, pot învăța despre subiecte luându-mi 3 ore în fiecare zi de la ora 9 la 12 și nimic nu mă clintește de acolo. Și în timpul ăsta să am și viață personală și profesională.
Cred că noi oamenii suntem capabili să avem o putere de concentrare, de focus și commitment și să stăm pe un subiect și să învățăm chiar și dând search-uri pe Google și intrând într-o librărie și căutând cărți, sau într-o bibliotecă. Putem face asta și în mod cert este mult mai ieftin decât a participa la un program. Mult mai ieftin.
Dacă o faci!
Că dacă nu o faci, tocmai te păcălești să nu te înscri la un program sau să nu lucrezi cu un coach sau cu un change strategist sau cu un terapeut pentru că ăla costă, dar tu teoretic ai putea să o faci mai ieftin sau gratis.
Mă rog, nu o faci deloc niciodată, nu o faci de 10 ani, dar teoretic ai putea.
Și asta este dumb! Pentru că ne păcălim pe noi. Nu este nici măcar despre a plăti pentru dezvoltare personală, deși nu e doar despre asta. E și despre asta.
Este vorba despre faptul că avem nevoie să fim sinceri cu noi și să nu ne manipulăm noi pe noi, convingându-ne că de mâine o să facem niște lucruri pe care nu le-am făcut în ultimii 7 ani, deși ne-am tot propus. Dar de mâine sigur le vom face. Bazat pe nimic!
Deci avem niște motive pentru care a participa la programe în general, are sens pentru noi, pentru că ne economisește timp, cu care putem să ne facem viața mai bună și pentru că ne asigură că facem ceva.
Sunt convins că printre oamenii care ascultă, mulți – cred că toți ne-am regăsit în situața asta la un moment dat – au ajuns în situația să își propună să facă ceva de atât de multe ori și de atât de mult timp și după aia să vadă că nu se întâmplă și iar nu se întâmplă și nu s-a întâmplat și încă nu s-a întâmplat și au ajuns într-un punct în care erau aproape disperați că ceva în viața lor nu se schimbă în direcția în care ar vrea ei să se întâmple, și în disperarea aia, în mijlocul disperării ăleia ar fi dat orice să poată să apese un buton și ceva să se miște măcar 10% din ce vor să obțină.
„Să văd că se schimbă ceva, că slăbesc măcar jumătate de kilogram, că învăț măcar două ore despre skill-ul ăla nou, că îmi completez măcar C.V.-ul ca după aia să sper că îmi schimb jobul într-o zi, că învăț un pic de comunicare și că data viitoare când mă cert în cuplu nu mai ajungem să ne batem”.
Exagerez, dar nu mult.
Sunt convins că toți am trecut prin lucruri de genul ăsta.
Ei bine, participarea la un program sau asumarea de commitment că voi face ședințele astea cu omul ăsta, că mă voi înscrie la programul ăsta de o săptămână sau de 6 luni – cât e nevoie – te asigură că la sfârșitul acestui proces pe care îl ai cu un om, vei fi făcut ceva. Ești sigur.
Și cu atât mai mult la programele live, care chiar se întâmplă. Asta nu e neapărat valabil la programe înregistrate.
Cred și în programele preînregistrate și tu te uiți la recording-uri, despre asta vorbesc, cred și în ele, cumpăr și eu, dar acolo nu se aplică chiar toate lucrurile pe care le-am zis, pentru că în continuare trebuie să-ți blochezi tu timp în agendă, tre’ să te asiguri că te uiți și nu îți distrage atenția copilul, câinele, mașina de pe stradă. E mai complicat un pic.
Dar la programele live, indiferent că sunt față în față în viața reală sau online pe un zoom unde la ora 9 te vezi acolo cu alți 10-50, nu contează, 6 oameni, asta te responsabilizează.
E un commitment pe care ți l-ai luat, că o să faci tot ce ține de tine să ajungi la toate aceste întâlniri, iar responsabilitatea trainerului devine să se asigure că dacă tu ai venit acolo, îți vei lua ceva.
Și „îți vei lua ceva” trebuie să fie mai mult decât know-how, din punctul meu de vedere.
Esta o părere personală.
E motivul pentru care programele mele întotdeauna au fost foarte practice, că așa gândește creierul meu, practic, pragmatic și aplicabil în viața reală, dar în ultimii ani din ce în ce mai mult m-am dus către lucruri din ce în ce mai practice.
În programele mele 80% – 90% din ce se întâmplă acolo sunt exerciții, interacțiune între oameni, practică.
Cred că acolo este valoare reală. pentru că asta te asigură că la sfârșitul unui timp petrecut într-un program de genul ăsta ai niște abilități în plus, ai dezvoltat niște skill-uri.
Și skill-urile și abilitățile sunt niște lucruri care nu se pot dezvolta niciodată nici din citit, nici din a fi spectator la niște webinarii, la niște înregistrări, la niște TikTok-uri.
Nu poți să obții skill-uri și abilități, deci schimbări reale în viața ta, fiind pasiv, spectator. Nu ai nicio șansă.
Și ăsta e motivul pentru care majoritatea oamenilor consumă informație – acum, în perioada asta e o nebunie cu webinariile gratuite – consumă know-how, îi obosește și nu se schimbă nimic în viața lor.
Pentru că ghici ce? Nu lipsa informației era problema. Nu asta ne lipsește. Ne lipsește acțiunea consistentă focusată într-o anumită direcție, pentru că aia produce schimbări în noi – schimbări de comportament, schimbări de atitudini – și asta ne poate ajuta să avem o viață mai bună.
Așa că motivul pentru care merită să plătești pe altcineva, pe cine vrei tu, pe cine îți prezintă ție încredere – nu tre’ să fie nici cu mine, nici cu colegii mei. În mod cert m-aș bucura să fie, dar nu trebuie să fie cu noi.
Ideea este că motivul pentru care merită să plătești cu energie și cu bani pentru a participa la orice fel de programe, 1 la 1 sau pe format de training, este faptul că te asigură că la sfârșitul acelei perioade în care se întâmplă programul vei avea ceva clar schimbat în tine și în viața ta. Tu plătești de fapt o garanție că ceva se schimbă.
S-ar putea schimba ceva și fără să plătești această garantare? Da! S-ar putea schimba. Dar care e probabilitatea?
Păi, probabilitatea este în directă legătură cu ce s-a întâmplat în trecutul tău de până acum.
Dacă ai un trecut în care ai reușit să faci lucruri în acel domeniu, în acea direcție, de unul singur, fără să plătești sau plătind mai puțin, fără să participi la programe de felul ăsta, sau uitându-te doar la lucruri gratuite pe net, atunci probabil că vei putea și că nu ai nevoie să îți iei aceste programe.
Dacă însă te uiți în trecutul tău și-ți dai seama că nu ai făcut schimbări deși ai consumat foarte multe informații, ai acumulat foarte mult know-how, ai citit sau ascultat multe cărți, apoi TikTok-uri, Instagram-uri, YouTube-uri și tot așa, și lucrurile nu s-au schimbat, poate că faci ceva greșit. Poate că modul în care încerci să-ți schimbi viața este ineficient.
Și are sens să fie așa, pentru că pentru a materializa lucruri în viața noastră, a face lucrurile să se întâmple, avem nevoie să acționăm, adică să nu fim pasivi, să nu fim doar spectatori.
Când suntem spectatori în fața unui televizor, nu acționăm. Doar zacem acolo și ne uităm la ce ni se întâmplă, la imaginile și zgomotele care apar în fața noastră.
Ca ceva să se schimbe, avem nevoie să ne mișcăm măcar un pic. Să punem mâna pe telecomandă, să mergem până la ușă și să deschidem livratorului care ne-a adus pizza, să sunăm un prieten și să-l chemăm să ne uităm împreună la filmul ăsta.
Avem nevoie să facem ceva. Și e la fel în toate domeniile din viața noastră.
Și de fapt, ca să sumarizez, ce cred eu că livrezi în programele mele – ca să nu vorbesc despre toată lumea, vorbesc doar despre mine – ce cred eu că livrez în programele mele și chiar și în sesiunile 1 la 1: eu garantez acțiune. Asta plătești. Plătești faputul că ceva se va schimba. Plătești ca să te asiguri că ceva se va schimba.
Nu aș putea să termin acest episod de podcast fără să vorbesc două secunde despre tonele de webinarii care se întâmplă în această perioadă, în care ți se promit lucruri și apoi la sfârșitul webinarului ți se vând lucruri.
Cineva încearcă să te convingă să cumperi ceva, un alt program de obicei sau sesiuni 1 la 1.
Piața e inundată de astfel de lucruri și cred că majoritatea oamenilor care ascultă podcastul ăsta sunt expuși la astfel de informații, pentru că sunteți genul care vă preocupați de învățare și atunci sunteți target direct al acestor tehnici de marketing.
Tehnicile astea în sine nu sunt greșite. Și eu mai fac workshop-uri. E adevărat, de obicei nu sunt gratuite dar sunt cu costuri mici și apoi la sfârșitul lor sau pe parcursul lor promovez programe mai mari.
Cred că e un mod bun de a interacționa inițial cu un om, ca să vezi dacă îți place de el, dacă simți că înveți ceva de la el, dacă simți că ai chimie, și apoi să poți să-ți asumi commitment pentru lucruri mai mari, care implică de multe ori și bani mai mulți. Deci, nu cred că e ceva greșit în asta.
Însă, problema este că nivelul de marketing a crescut atât de sus, adică oamenii care fac asta în industria asta au crescut, au evoluat, au învățat copywriting, au devenit mai convingători, au învățat să facă niște pagini de prezentare care să fie mai convingătoare, și fiindcă zona asta de marketing a crescut, devine din ce în ce mai greu pentru un om obișnuit, un om care nu se ocupă cu asta, devine din ce în ce mai greu să discearnă și să-și dea seama, doar din textele de prezentare sau chiar și doar dintr-un webinar, să-și dea seama dacă chiar e valoare în acel program care i se propune.
Vreau să te gândești un pic că ai un produs, orice ți-ai comandat tu de pe Emag sau de pe alt site vreodată și îți vine acasă produsul. Și produsul e una și ambalajul e alta. Ai un produs ambalat într-un fel. Marketingul este ambalajul.
Ambalajul poate să arate foarte bine și când îl deschizi să vezi că produsul este prost. Sau, ambalajul poate să arate foarte bine și când îl deschizi, să vezi că și produsul arată foarte bine.
Ce se întâmplă acum este că ambalajele din zona asta de psihologie și dezvoltare încep să arate toate din ce în ce mai bine, dar de cele mai multe ori produsele din interior sunt foarte proaste. Nu toate.
În unele cazuri și produsele sunt bune. Însă devine complicat să-ți dai seama doar după ambalaj, pentru că ai nevoie să desfaci ambalajul și ca să desfaci ambalajul ai nevoie să cumperi. Și decizia de a cumpăra, de a te înscrie într-un program, de a lucra cu un anumit change strategist sau coach este luată pe baza ambalajului, nu pe baza produsului. Produsul îl vezi după aia și îl consumi și vezi dacă te-a ajutat cu adevărat. Și apoi poți să tragi o concluzie: a meritat sau n-a meritat.
Doar că în momentul de față ambalajele fiind foarte frumoase și shiny și foarte eficiente mai ales în a convinge oameni care nu vin din partea asta de marketing, nu sunt expuși, nu au know-how, nu înțeleg exact cum funcționează marketingul pentru că sunt experți în alte domenii și devine din ce în ce mai complicat să discerni între ce e bun și ce e rău.
Am o recomandare aici.
Cereți păreri, căutați oameni care au lucrat în acele programe cu acei oameni care vă propun să cumpărați de la ei, mergeți pe recomandări.
Poate că dați de un program și nu cunoașteți pe nimeni care a făcut programul ăla. Întrebați, intrați pe Facebook și întrebați: „A făcut cineva programul ăsta? Poate cineva să-mi dea feedback?”
Sau uitați-vă printre testimonialele pe care le pun oamenii acolo și vedeți dacă identificați niște oameni reali, nu că a zis Ionuț Z. Căutați dacă are pe cineva cu nume și prenume, pe care apoi să puteți să-l găsiți pe Linkedin și să întrebați: „Nu te supăra, cum a fost? Te-a ajutat sau nu?”
Sau, dacă nu găsiți lucrurile astea pentru că uneori nu sunt, dați-i omului care organizează asta un mesaj și spuneți-i: „Uite, mă gândesc serios să particip la programul tău și aș avea nevoie și eu să vorbesc cu doi oameni care au trecut prin asta, să le cer un pic de feedback, să-i întreb niște lucruri. Poți să-mi dai și mie contactul a doi oameni?”
Un om sincer, care crede în calitatea produsului lui îți va da contactele astea. Și nu îți va da două, îți va da câte ceri. Și merită să pui o întrebare în plus cuiva care a participat și să-i spui: „Zi-mi un pic cum a fost, zi-mi ce ți-ai luat de acolo?” Sau ceva foarte punctual: „Uite, eu aș face programul pentru că aș vrea să-mi iau chestia asta din el. Crezi că mă ajută programul?”
E un extra efort pe care ai nevoie să-l faci, dar asta te asigură că nu intri în capcanele unor oameni care știu foarte bine marketing, dar nu le pasă foarte mult ca clienții lor să obțină rezultate.
Și este plină piața în momentul ăsta de oameni care fac asta doar pentru bani.
Și eu sunt ultimul om care să vă spună că banii nu contează. Nu! E cred că banii contează și putem povesti mult despre asta. Cred că sunt importanți și cred că ne influențează în bine calitatea vieții și cred că de cele mai multe ori sunt un rezultat al faptului că ne facem treaba bine. Dar mai cred și că banii nu sunt totul și că nu are cum să fie doar despre bani.
Eu am trecut prin toate fazele. Am trecut și prin faze în care aproape muream de foame, am trecut și prin faze în care aveam foarte mulți bani.
Sunt într-o poziție relativ privilegiată în momentul ăsta pentru că banii nu au mai fost o problemă reală pentru mine de mult timp, însă îmi aduc aminte cum era când banii contau mai mult.
Și pot să spun că în nici una dintre fazele astea nu am simțit că banii ar rezolva toate problemele și nu am simțit că m-ar face fericit să fac lucruri doar pentru bani.
Știu că sunt oameni care văd banii ca pe un fel de panaceu sau ca un fel de a ține scorul și a-și măsura succesul. Clar poate fi un indicator de performanță, dar cred că e nevoie ca ceea ce faci să meargă dincolo de bani. Și în mod particular în industria asta în care suntem noi, când ești coach, change strategist, psihoterapeut, trainer, nu are cum să fie în primul rând despre bani. Are nevoie să fie despre impactul pe care îl generezi în viețile altor oameni.
Tu nu poți să continui să faci chestia asta și să te bucuri doar fiindcă faci bani, când tu de fapt promiți oamenilor niște lucruri pe care apoi nu le livrezi. Nu e nici măcar vorba despre faptul că nu este etic. Nu despre asta e vorba, deși, clar, nu este etic.
Este vorba despre faptul că nu te va face fericit pe tine, om care livrezi. Vei fi în continuare nefericit, doar nefericit cu bani. Motiv pentru care noi, ca industrie per total, ar trebui să fim mai orientați în a încerca să construim niște programe, niște produse pe care să le vindem oamenilor cu convingerea că poate am cerut mulți bani pe el – dacă asta vreau și asta am nevoie să fac – dar sigur am livrat mai multă valoare decât banii pe care i-am primit. Cel puțin la fel de multă, preferabil mai multă.
Și ca să ne asigurăm că livrăm mai multă valoare – vorbesc acum ca trainer și change strategist – singurul mod de a măsura asta este să întrebi oamenii care au primit, au cumpărat ceea ce ai vândut tu, dacă simt că și-au luat valoarea pe care le-ai promis-o.
Din perspectiva de client, de consumator – și și eu sunt de multe ori și în rolul de consumator și cumpăr și eu alte programe și sunt participant în ele – e responsabilitatea noastră să nu intrăm în capcane. E responsabilitatea noastră să nu ne uităm doar la ambalaj și să spunem: „A! Ce frumos arată!” și să nu ne punem întrebări și apoi să fim dezamăgiți și să simțim că ni s-au luat resurse, timp, bani, și suntem fix în locul în care eram înainte și nu s-a schimbat nimic în viața noastră.
Și fiindcă este responsabilitatea noastră, un mod de a încerca să ne asigurăm că facem alegerile potrivite este să petrecem un pic de extra timp punând câteva întrebări: „Dă-mi și mie câțiva oameni cu care să pot vorbi, pe care să-i întreb cum a fost pentru ei, ce și-au luat de acolo, și apoi să decid dacă merită să fac pasul ăsta sau nu”.
Și cred că ne-ar ajuta pe toți și cu asta închei, ca în loc să ne înscriem și să participăm la 10 webinarii gratuite la care la 8 nu mergem dar poate ne uităm la înregistrare vreodată, în loc să facem asta, să plătim 100 de lei, sau 300 de lei, să participăm la unul care ne atrage cu adevărat atenția.
Dacă simțim nevoia, să întrebăm înainte, să cerem feedback.
Dacă ni se pare că e un risc pe care ni-l putem asuma, să pierdem 100 sau 300 de lei, ok, ni-l asumăm, dar în mod cert, dacă ne înscriem la altceva care costă mai mult, acolo avem nevoie să punem niște întrebări în plus.
Și poate mai mult decât orice, hai să spunem când am fost dezamăgiți. Hai să dăm un mail în care să spunem: „Băi, uite, eu am plătit 100 de lei pentru chestia asta și acum simt că nu mi-am luat valoare de acolo”. Ok, poate vreți să cereți banii înapoi, dar poate nu despre asta e vorba, și măcar despre a da feedback și de a nu vă mai mulțumi cu puțin.
Again, cred că cel mai important lucru pe care ni-l putem lua dintr-un program este acțiune.
Și uitați-vă la ce s-a schimbat în viața voastră, nu doar la ce informație există acum în plus în creierul vostru, pentru că informațiile de sine stătătoare foarte rar produc schimbări reale în viață.
Informația plus acțiunea este cea mai puternică combinație pe care o știm ca să ne modificăm viețile în bine.
Informația de sine stătătoare… îmi pare rău dar A.I.-ul pare că se dezvoltă într-un ritm foarte rapid și în câțiva ani toate informațiile astea pe care le-ai luat și le-ai stocat în capul tău vor valora zero.
***
Dacă ți-a plăcut acest episod, nu uita că poți să te abonezi la newsletterul 0+ (ZeroPlus) Insider și vei primi un ebook gratuit cu mai multe resurse utile într-un proces de auto-cunoaștere și schimbare.
Sau poți asculta mai multe episoade din podcastul 0+ ZeroPlus, pe oricare dintre platformele cunoscute de podcasturi: