fbpx

Cât trăim, învățăm. Dar cum știm dacă si învățăm cu sens? (partea I)

KNOWLEDGE MANAGEMENT

14 minute read

Dacă vrei să lucrăm împreună, programează o sesiune aici.

Ideea pe scurt

Învățarea este un element de bază și o constantă în dezvoltarea personală. Din păcate, nimeni nu ne-a învățat în școală cum să învățăm. Acest articol are două părți și explorează câteva concepte de bază și strategii de învățare care te vor ajuta să descoperi cum funcționează mecanismele de învățare, ce strategii ți se potrivesc și cum poți obține mai multă valoare și mai mult sens din ceea ce îți propui să înveți.

Învăț, deci exist (1)

Eram la birou într-o zi de aprilie 2011 și mă pregăteam să ies în pauza de prânz, când am primit un telefon neanunțat de la șeful meu. După câteva secunde de anxietate la gândul că am dat-o în bară, aflam că un coleg din Belgia a decis să plece din companie și șeful meu îmi propunea să preiau acea poziție de product manager și să mă mut în Belgia.

Linia de produse de care urma sa fiu responsabilă era foarte tehnică, iar eu n-aveam deloc experiență în acea arie. Mi-am făcut imediat o listă cu tot ce aveam de învățat: funcționarea și operarea unor zeci de echipamente, caracteristici tehnice și beneficii, diferențiatori, poziționare pe piață, aplicații, segmente de clienți, principii despre electromagnetism și electronică, tehnologii de camere video, trenduri de piață și competiție. Mă gândeam cu groază la câți ani îmi va lua să acopăr toate ariile astea și să ajung să le înțeleg. Ce valoare aduceam eu, fără background în inginerie, fără experiență anterioară în acel domeniu și fără prea multă experiență anterioară în orice? Eram o impostoare și era o chestiune de timp până ca toți să își dea seama de asta.

Aveam 29 de ani și ziceam da unei aventuri în care schimbarea și învățarea deveneau cele două constante din viața mea.

Uneori, când mă uit înapoi, îmi vine greu să cred că am reușit să acumulez cunoștințe și competențe atât de diverse, și am făcut-o oarecum intuitiv, cel mai adesea mânată de curiozitate. Însă când am început să mă documentez mai mult despre cum învățăm, mi-am dat seama că tehnicile studiate și dovedite științific ca fiind eficiente au fost tehnici pe care le-am folosit și eu în procesul propriu de învățare.

Intenția acestui articol este de a împărtăși din experiențele mele și a da mai mult context acestui proces esențial în viața fiecăruia dintre noi: învățarea continuă.

******

Cu toții învățăm ceva nou în fiecare zi, în măsuri și moduri diferite, conștient sau inconștient. Unii dintre noi învățăm citind sau ascultând, alții prin interacțiunile cu ceilalți sau prin experiențe diferite și expunere la nou. Sunt și aceia care învață doar prin prezență, observare și trăind profund fiecare moment.

Dar de câte ori ne oprim pentru câteva minute să ne întrebăm: ce am învățat azi? Ce am învățat din experiența asta? Ce înseamnă de fapt să învățăm eficient și să ne luăm cât mai mult din experiențele pe care le trăim?

Acestea sunt câteva dintre întrebările care m-au preocupat în ultimii ani, în timp ce căutam răspunsuri la provocări zilnice și practice: cum să ghidez mai bine oamenii cu care lucrez, să își dezvolte abilități noi și să fie mai buni în ce fac? Cum să îl sprijin pe fiul meu în parcursul lui de învățare și cu provocările de la școală? Cum pot explica altora într-un mod simplu și clar, concepte complicate si abstracte? Dar cel mai mult mă interesa să îmi dezvolt abilitățile mele personale și să devin mai bună în ariile care contau pentru mine.

Suntem adesea fascinați de vârful strălucitor al succesului, de rezultatul extraordinar pe care l-au obținut alții, și tindem sa ne comparăm cu acel ideal. Pare atât de ușor, atât de natural. Uităm să ne întrebăm cât efort au depus oamenii ăia ca să ajungă acolo și cum arată de fapt drumul lor către succes?

Sunt întrebată adesea cum am reușit să învăț olandeza, că pare o limba atât de grea, aproape imposibilă. Le explic parcursul de învățare: am început cu un curs online de șase luni, apoi am urmat un curs de weekend timp de nouă luni, apoi un alt curs la seral timp de doi ani. În toată perioada asta am vorbit zilnic cu familia partenerului de viață, prietenii, vecinii, vânzătorii, farmaciștii, iar apoi, când am devenit mamă, cu îngrijitoarele, învățătoarele, alți părinți, copii, căței și purcei.

Unii se așteaptă să fie ușor și să le zic, ah, am făcut cursul ăsta online și în două luni vorbeam fluent. Din păcate, cele mai multe abilități nu se învață în două luni și e nevoie de multă practică pentru a dobândi măiestrie.

Cea mai mare greșeală pe care o facem ca începători e să ne comparăm cu cineva care e expert într-un anumit domeniu sau competență. Asta ne poate demotiva instantaneu pentru că prăpastia e uriașă. Avem nevoie să ne reamintim constant că și cei mai performanți oameni au fost începători la un moment dat și au stat unde stăm noi acum. Nicio abilitate sau realizare extraordinară nu s-a întâmplat peste noapte. În loc sa ne comparăm cu alții, avem nevoie să deconstruim și să demistificăm procesul.

Bine, te întrebi, dar de unde încep?

Începe cu de ce

E o mare diferență între a învăța ceva pentru că vrem și a învăța pentru că trebuie. Când simțim că trebuie, avem de-a face cu o motivație externă, de obicei într-un context de învățare formală, cu un scop clar de a obține o certificare sau o recunoaștere a competențelor dobândite. Poate ne-a trimis șeful la un curs de negociere sau ne-au trimis părinții la meditații la engleza sau pur si simplu ne-am gândit noi ca un anumit curs ne-ar dezvolta niște competente secundare care să ne ajute în jobul actual.

Faptul că avem o motivație externă nu înseamnă neapărat că nu vom învăța sau că nu vom rămâne motivați pentru o perioadă mai lungă. Înseamnă doar că vom consuma mai multă energie în proces decât atunci când avem o motivație intrinsecă de a învăța ceva. E important să ne reamintim constant de ce ne-am pornit pe acel drum, de ce avem nevoie să învățăm ce învățăm și cum ne va ajuta pe termen lung. Dacă nu găsim un sens clar în ceea ce facem, ne va fi greu să menținem efortul și să ajungem la rezultatul dorit.

O altă discuție importantă este cum decidem ce vrem sa învățăm. Zi de zi suntem bombardați cu mesaje de marketing de la influenceri și oameni care au descoperit secretul succesului. Poate fi tentant să ne înscriem la un curs nou în fiecare săptămână. Vorbesc din proprie experiență. Chiar dacă avem destulă motivație interioară și interes să învățăm un anumit subiect, avem nevoie să petrecem puțin timp de reflecție și să ne gândim cum ne va ajuta acea informație sau abilitate mai târziu și cum încadrăm acel timp dedicat învățării în programul nostru săptămânal. Gândul ca am putea știi atât de multe lucruri noi și interesante e de fapt o doză bună de dopamină și asta ne face să acționăm impulsiv. Însă nu tot ce e atractiv și fascinant este și necesar.

Atunci când ne decidem ce vrem să învățăm, e important să identificăm două lucruri: 1. ce ne dorim să știm pe termen lung, deci care este obiectivul? Și 2. ce anume ne lipsește pentru a ajunge acolo?

Cu alte cuvinte, cât de mare este prăpastia între cine suntem acum și cine vrem să fim în viitor? Și ce anume o face atât de înspăimântătoare?

Cât de mare e prăpastia?

Înainte să ne angajăm la un nou drum de învățare, avem nevoie să identificăm ce anume ne lipsește și să facem un exercițiu de reflecție. Ar fi o greșeală să credem că tot ce avem nevoie ca să ajungem experți într-o anumită arie sunt mai multe informații sau cunoștințe. Din păcate, mulți dintre noi au căzut deja în această capcană – vezi toate cursurile online începute și abandonate la 21%. Însă, pe lângă cunoștințe, mai există și alte elemente de care putem să ținem cont: abilități, motivație, obiceiuri, mediu și comunicare.

1. Cunoștințe

Uneori avem nevoie de informații și cunoștințe noi ca să putem progresa într-o anumită direcție. Însă a acumula cunoștințe noi nu e același lucru cu a deveni mai bun la ceva. E mai puțin important să memorăm informații pe care le putem regăsi ușor online, însă e esențial să știm cum să organizăm acele informații și cum să le conectăm între ele, astfel încât să le putem transforma în idei noi și originale, atunci când avem nevoie. A ști multe lucruri și a deveni o enciclopedie ambulantă nu mai e necesar în ziua de azi, când putem afla orice într-o secundă, pe telefonul din buzunar. Ce e în schimb necesar este să învățăm cum să folosim ceea ce știm în mod strategic, pentru a construi o nouă abilitate care ne face nu doar mai competenți, ci și adaugă o nouă cărămidă la setul nostru unic de competențe.

2. Abilități

Orice abilitate implică un anumit nivel de cunoștințe teoretice, însă există un element unic care diferențiază cunoștințele de abilități: practica. Imaginează-ți că știi totul în teorie despre cum funcționează un avion. Cunoști la perfecție fiecare tastă, instrucțiune și rolul fiecărui șurub. Crezi că e suficient pentru a putea pilota un avion? Gândește-te la orice activitate sau profesie și imaginează-ți cum ar fi să știi totul despre acel subiect. Ar fi asta suficient ca să devii un expert în domeniul acela, fără practica? Asta e de fapt întrebarea pe care ne-o putem pune când nu suntem siguri daca ce ne lipsește e la nivel de cunoștințe sau skill: E realist sa cred ca pot avea expertiză în aria asta fără să exersez?

3. Motivație

Alt element important într-un parcurs de învățare este să ne evaluăm în mod realist motivația. Mulți dintre noi începem ceva fără să ne gândim serios la asta și de aceea ajungem să renunțăm pe parcurs. Poate nu am crezut cu adevărat în destinația la care voiam să ajungem sau poate nu am pus acel parcurs într-o perspectivă mai largă a vieții noastre. Sau poate am fost prea comozi și nu am avut chef să punem prea mult efort. Am sperat că va fi ușor. Însă orice parcurs implică și obstacole, provocări și dificultăți pe care creierul nostru nu e obișnuit sa le accepte așa ușor. Întrebarea este dacă ești conștient de obstacolele care pot apărea și ești pregătit să depui efort pentru a le depăși? Creierul nostru caută scurtături și alege calea care necesită mai puțină energie și efort. Dacă vrem o soluție la aceasta problemă, avem nevoie să ne construim un sistem care să nu ne lase pradă instinctelor și emoțiilor, care vor apărea în mod inevitabil. Acel sistem se numește obicei.

4. Obicei

Îmi amintesc foarte clar cum acum câțiva ani, când am început să meditez, mi-a fost foarte greu să păstrez un ritm constant și să fac asta regulat. Meditam o zi, apoi două nu, apoi din nou o zi și alta nu. Aveam perioade când meditam zilnic pentru o săptămână, și din nou pauză vreo două. Ce îmi lipsea era să îmi creez un obicei din asta, așa cum mă spăl pe dinți dimineața sau beau un pahar cu apă și mănânc o banană. Atâta timp cât nu îmi făcusem un obicei și nu meditam în fiecare zi, la aceeași oră, nu m-am putut ține regulat de această activitate foarte importantă pentru mine. Mi-a luat cam trei ani să ajung la un obicei. Foarte mult, pentru că nu știam nimic despre formare de obiceiuri și știința din spate. Din fericire azi poate fi mult mai ușor și ne putem forma un obicei în câteva luni, dacă perseverăm și suntem disciplinați. Ce ne ajută întotdeauna e să creăm și un mediu corespunzător, care să sprijine din exterior obiceiul pe care ni-l dorim din interior.

5. Mediu

Să presupunem că vrei sa înveți limba japoneză, dar locuiești în România, nu ai niciun prieten sau membru de familie japonez, nu ai programe în limba japoneză la televizor și nici internet ca să te uiți la clipuri în japoneză. Cam care crezi că sunt șansele să înveți japoneza? Sau îți propui să înveți Photoshop dar ai un calculator cu procesor și placă video care nu suportă ultima versiune și crapă la câteva minute după ce ai deschis programul.

Mediul în care trăiești și lucrezi trebuie să sprijine ceea ce îți propui să înveți și să faci. Dacă nu se întâmplă asta, ai nevoie sa faci tu sa se întâmple.

6. Comunicare

De ce tip de comunicare ai nevoie pentru a învăța în mod eficace, cu rezultatele dorite? Gândește-te la comunicarea cu profesorul sau trainerul, cu colegii, familia sau prietenii. Sunt clare obiectivele pentru toata lumea? Se comunică regulat și eficient în timpul procesului și simți că te ajută la atingerea rezultatului dorit? Ai nevoie ca și tu să comunici ce ai învățat pentru a te asigura ca ai înțeles si ai aprofundat? Comunicarea e întotdeauna cu două sensuri și implică feedback: dat si primit. Cum ne dorim să facem asta să se întâmple pe parcursul procesului de învățare?

Planificare, organizare și integrare

Pentru că eram curioasă să aflu mai multe despre strategii de învățare, am discutat cu Adelina Pavelescu, Change Strategist și profesoară în cadrul programului Teach for Romania. Am vrut să știu părerea ei despre învățarea formală, învățarea pe tot parcursul vieții și despre factorii care influențează felul in care reținem informațiile învățate, pe termen lung.

Planificare și disciplină

Primul pas, fie că vorbim despre a învăța pentru un examen sau a învăța pentru a ne dezvolta un nou skill, este sa evaluăm ce vrem sau avem nevoie să învățăm și să ne facem un plan.

Adesea ne simțim copleșiți de volumul pe care îl avem de parcurs, de complexitatea materialului sau de cât de dificil e să adunăm toate materialele din surse diferite. Și ne blocăm. Teoretic, instructorul sau profesorul ar putea să ne ghideze în acest proces de început și să ne ajute cu un plan. Dar, în realitate, rareori se întâmplă și avem nevoie să știm singuri cum să facem asta în modul cel mai eficient.

Mai mult, fiecare avem stilul și personalitatea noastră și învățăm diferit.

Dacă ești o persoană autonomă care învață independent, poți începe prin a lua o foaie și un creion și a trasa o linie a timpului, de la data prezentă, până la data la care îți propui să termini acel curs sau proces de învățare. Cât timp îţi propui să aloci în fiecare săptămână? În ce zile îți propui să studiezi și să exersezi? Odată ce ai definit şi partea asta, împarte materialul de curs în acel număr de săptămâni și definește clar ce vei avea de învățat în fiecare sesiune.

Sărbătorește micile victorii

La fel de important ca planificarea și disciplina este și să recunoaștem progresul pe care îl facem, și să sărbătorim micile victorii. Partea asta e bine să o incluzi deja în plan. Dacă termin primele trei capitole, fac o plimbare pană la prima librărie și îmi cumpăr o carte nouă. Ca și în cazul construirii unui nou obicei, faptul că îți permiți o mică recompensă de fiecare dată când ți-ai atins obiectivul va face procesul mai puțin dureros pe termen lung. Cel mai important e să nu ne mințim singuri și să nu ne recompensăm și atunci când nu ne-am atins rezultatul propus, din indulgență.

Integrează în viața de zi cu zi

Un alt aspect esențial este să găsim moduri prin care putem integra ceea ce învățăm în viața noastră de zi cu zi. Una dintre clientele Adelinei, profesoară de biologie și mama a doi copii, se confrunta cu lipsa timpului și dificultăți în pregătirea pentru un examen important. Chiar dacă era foarte motivată, cu doi copii mici și multe responsabilități și drumuri de făcut în fiecare zi, se trezea la 10 seara extenuată și cu entuziasmul de a se apuca de învățat aproape de zero.

E greu să găsim resurse de energie pentru a ne concentra, atunci când corpul e obosit și are nevoie de odihnă. Ceea ce a făcut diferența în cazul ei a fost să găsească o soluție pentru a integra ceea ce avea de învățat, în activitățile din timpul zilei. De exemplu, în timp ce se juca cu copiii și le arăta cum să deseneze o inimă, ea le explica și funcțiile inimii, și așa repeta pentru examen. O altă soluție poate fi să ne înregistrăm citind materialul și apoi să ascultăm acea înregistrare în mașină, în timp ce ne facem cumpărăturile la supermarket sau în timp ce spălăm vasele şi facem curățenie.

Această asociere strategică a unor activități care ştim că ne vor ajuta pe termen lung cu activități pe care avem nevoie să le facem acum ne ajută să progresăm și să ne simţim mai aliniați cu ceea ce ne propunem. Se creează o ancoră vizuală, auditivă sau senzorială care va ajuta creierul nostru asociativ să regăsească acele informații mai ușor.

Înainte să începem orice program sau training, Adelina sugerează să ne punem trei întrebări:

  1. Cum mă va ajuta acest program pe termen mediu și lung? Se aliniază cu planurile mele profesionale, cu cine vreau sa fiu și cu ce îmi propun să fac în următorii 3-5 ani?
  2. Pot avea încredere în persoana care ține acest training sau program? Am recomandări sau am discutat cu oameni care au mai participat și au feedback pozitiv?
  3. Cum mi se va schimba viața dacă învăţ lucrurile astea? În ce arii ale vieții mă ajuta aceasta abilitate? Doar profesional sau și personal şi în interacțiunile mele cu oamenii?

Dacă ai răspuns da la toate trei, nu mai sta pe gânduri. Fă-ți un plan şi începe azi.

De cât timp am nevoie să învăț ceva nou?

Una dintre cele mai importante întrebări pe lângă ce și de ce învăţ, este dacă învăț pentru un obiectiv pe termen scurt, de exemplu pentru un examen, sau învăț ceva ce vreau să rețin pe termen lung?

Sunt anumite abilități pe care le putem învăța în câteva zile la un curs și apoi aplica imediat, de exemplu să facem pâine sau origami. Dar sunt și abilități complexe pe care le învățăm în mai multe luni sau chiar ani și necesită un plan coerent de lungă durată, unde fiecare modul mai adaugă un set de cunoștințe peste ceea ce am învățat și aplicat până atunci.

Gândește-te la o competență complexă ca problem solving, design thinking, sau management financiar. Acestea nu sunt competenţe pe care le dobândim într-un curs online de zece ore. Deci atunci când simţi un impuls de a te înscrie la un nou curs, revino la schema anterioară cu prăpastia dintre unde eşti acum şi unde vrei să fii şi întreabă-te ce îţi lipseşte de fapt. Apoi, imaginează-ţi ce presupune expertiza în acea arie. Discută cu cineva care e deja acolo unde ai vrea tu să fii. Ce observații ți-ai notat?

M-am gândit recent că mi-ar prinde bine să învăț germana la un nivel mai avansat. Așa că am făcut ce știu eu mai bine, o listă care să mă ajute să mă decid. Aceasta e lista mea, înainte să decid dacă mă înscriu.

Checklist înainte să încep un curs nou de germană
DE CE? Vreau să pot vorbi cu colegii mei din Germania, și să înţeleg mai bine cultura germană.
CHIAR AM NEVOIE? Nu e o cerință obligatorie în jobul meu actual, dar m-ar putea ajuta pe viitor în carieră.
CUNOȘTINȚE/ ABILITĂȚI Încep de la un nivel de începători. Prăpastia de cunoștințe e foarte mare.
MOTIVAȚIE Scăzută spre medie. Nu am nevoie acum neapărat.
OBICEI/ MEDIU Am ocazia sa vorbesc zilnic cu colegii, obstacolul aici e minim.
CUM ARATĂ EXPERTIZA?
Pot vorbi cu colegii în germană.
Pot vorbi cu o persoană pe care am cunoscut-o la un party.
Pot scrie emailuri pe subiecte de zi cu zi.
Pot avea o convorbire la telefon.
Pot viziona un film sau o piesă de teatru în germană.
CE NU IMI PROPUN? Să citesc romane, studii academice sau texte foarte lungi în germană.

Să țin o prezentare în germană în fața unui public larg.

Să am conversații dificile și să folosesc argumentație complexă și nuanțe subtile.

Concluzia pe care o pot trage imediat este că motivația mea intrinsecă e destul de scăzută, iar efortul necesar va fi mare. Știind că sunt deja foarte ocupată și calendarul meu e plin, îmi e destul de clar că există un risc să renunț pe parcurs, înainte să ajung la nivelul dorit. Pe de altă parte, faptul ca nu am prea multe obstacole în mediul de zi cu zi și aș avea oportunitatea să exersez ceea ce învăț, mi-ar putea crește nivelul de motivație și încredere. Uneori, pofta vine mâncând. Deci mă hotărăsc să încep să învăț germana și îmi aleg ca opțiune de curs DuoLingo.

Planul de învățare presupune:

  • Să folosesc aplicația cel puțin 15 minute pe zi
  • Să folosesc cuvintele noi în conversații săptămânale cu colegii mei din Germania.
  • Ca să evit situații inconfortabile și să mă forțez să ies din zona de confort, îmi avertizez colegii despre acest plan și îi rog să pornească ei conversația în germană dacă observă că eu nu o fac.

Ca manager și change strategist, rolul meu este să sprijin oamenii să își dezvolte competențe noi și să progreseze în ceea ce fac și își doresc să îmbunătățească. Dar nu cred că a citi încă o carte, a urma încă un training online sau a avea acces nelimitat la LinkedIn Learning e întotdeauna cea mai bună soluție. Dacă acel training nu face parte dintr-un plan mai amplu și pe termen lung, le va da în cel mai bun caz un concept sau tehnică nouă.

E o diferență între a învăţa ca să ne construim o fundație şi a învăţa o abilitate sau o tehnică nouă. Această diferenţă va dicta şi de cât timp avem nevoie sa învăţăm. E important să înţelegem asta şi să avem așteptări realiste de la noi înşine.

Nu are sens să începem să învăţăm nişte tehnici sau unelte noi, dacă nu există o fundaţie. Fundaţia e legată de valorile noastre, de caracter şi de identitate. Dacă vrei să înveţi cum să fii grădinar, ai nevoie să gândeşti ca un grădinar, să începi prin a învăţa fundamentele grădinăritului şi să simţi că e parte din identitatea ta, înainte să investeşti în unelte scumpe şi plante exotice care vor muri după câteva luni. Doar urmărind un Masterclass despre grădinărit sau vizionând câteva video-uri pe Youtube nu va fi suficient ca să ajungi un gradinar priceput. E un proces de învăţare de lungă durată.

Orice proces de învăţare eficient începe dinspre interior spre exterior. Poţi începe prin a reflecta la propria ta persoana, ce te motivează, ce aspiraţii ai, ce îţi place şi ce nu, şi doar apoi gândeşte-te la competenţele de care crezi ca ai nevoie. De multe ori credem că ne dorim să învăţăm ceva, doar pentru ca vedem acea abilitate în acţiune la altcineva. E interesant. E fascinant. Pare uşor. Dar avem nevoie să punem pauză şi să ne gândim la prăpastia amintită mai devreme şi dacă într-adevăr e ceva ce ni se potriveşte termen lung.

În a doua parte a articolului vei afla mai multe despre:

  • Neuroştiinţa din spatele învăţării
  • Importanța somnului în învățare și memorare
  • Ce este practica deliberată?
  • Cum ne antrenăm memoria?
  • Câteva tehnici practice de învăţare

Citește continuarea aici: Cât trăim, învățăm. Dar cum știm dacă și învățăm cu sens? (partea II)

Resurse recomandate

De citit

The Talent Code, de Daniel Coyle [CARTE]

Design For How People Learn, de Julie Dirksen [CARTE]

De vizionat

How to Remember What Your Read, Tim Ferriss [VIDEO]

Learning How to Learn: Powerful mental tools to help you master tough subjects, Barbara Oakley [CURS]

De ascultat

When Everything Clicks: The Power Of Judgment-Free Learning, Hidden Brain, with Shankar Vedantam.

***

Dacă vrei să lucrăm împreună, programează o sesiune aici.

Join 0+ Insider

Newsletterul 0+ Insider este cel mai bun loc unde să ne urmărești. Vei avea acces la insight-uri utile într-un proces de schimbare, informații de culise legate de ce punem la cale (inclusiv workshopuri pe care le anunțăm doar pe mail), recomandări de cărți și altele. Ce NU vei primi? Informații superficiale, pline de cuvinte stufoase, concepte obosite și deja super-reciclate, “tips & tricks” sau “growth hacks”. Îți vom scrie doar când avem ceva valoros de împărtășit.

S-ar putea să te intereseze și:
Meniu