fbpx

Focus pe proces vs rezultat

Ce pattern am observat la oamenii care vor să facă antreprenoriat, dar nu au experiență?

De ce este important scopul și cum găsim motivația de a ne concentra pe proces, nu doar pe rezultat?

Ascultă acum noul episod din podcastul meu, 0+ (ZeroPlus):

Poți asculta episodul și pe:

***

Salut. Sunt Andrei Roșca, change strategist.

Ceea ce urmează este transcrierea acestui episod din podcastul meu, ZeroPlus (0+).

Dacă îți place, te poți abona (gratuit!) AICI și vei primi pe mail mai multe resurse utile într-un proces de auto-cunoaștere și schimbare. Află mai multe!

***

Am făcut antreprenoriat pentru o mare parte a vieții mele profesionale. Cam… toată. De când m-am apucat, asta am făcut. Asta am încercat să fac.

La început mi-a ieșit mai puțin. Apoi din când în când am început să mai am niște rezultate și deși sunt foarte mândru de lucrurile care mi-au ieșit și foarte mulțumit cu ele, pentru fiecare proiect, companie care a funcționat, au existat altele care n-au funcționat. Tot ale mele.

Poate că într-un alt episod o să vorbesc despre top 5, 10, 15 proiecte eșuate sau pe care am fost nevoit să le închid în diverse faze ale vieții. Poate că vă puteți lua ceva și de acolo. Cert este că există aceste proiecte eșuate și există pentru orice antreprenor care a încercat să facă ceva și care a stat suficient de mult timp acolo încercând să facă un proiect să iasă.

E inevitabil! O parte semnificativă, cea mai mare parte din proiecte eșuează, se blochează la un moment dat, ceea ce le face și mai valoroase pe cele care ies și rezistă în timp.

Și în același timp în ultimii cel puțin zece ani am tot fost invitat ca mentor, la acceleratoare de business în contexte în care erau alți antreprenori care încercau să-și lanseze un business sau să-l crească, să-l ducă la un alt nivel și mi-am dat cu părerea. Le-am dat, mai puțin sfaturi că mă feresc să dau sfaturi, dar le-am dat niște unghiuri noi din care să se uite fiindcă eu am mai multă experiență decât cei de acolo.

Și am observat un pattern și în interacțiunea cu oamenii din aceste acceleratoare, nu cu toți, evident, cu mare parte din ei, dar și în alte interacțiuni, poate cu clienți cu care am lucrat unu la unu, dar cel mai mult cu oameni cu care nu am lucrat direct însă am interacționat în discuții. Nu știu, poate le povesteam ce fac eu și îmi ziceau și ei ceva despre ce ar vrea să facă.

Și pattern-ul este așa! Oamenii care nu au experiență încă în antreprenoriat dar își doresc și poate că sunt și capabili…

Vreau să fac aici o paranteză. Eu cred că antreprenoriatul e un pachet, așa cum a fi angajat este un pachet, a fi freelancer este un alt pachet. Și cred că avem nevoie să evaluăm dacă ni se potrivește pentru că e un pachet la modul că are și plusuri, are și minusuri. Nu e unul mai bun decât celălalt. Ok? E doar mai potrivit pentru noi.

Și deci revenind, oameni care ar fi putut să facă asta, poate le era potrivită partea de antreprenoriat dar încă nu aveau experiență. Și vorbeam cu ei și ce am auzit cel mai frecvent a fost ceva de genul: „O să fie greu șase, douăsprezece luni, dar după aia…” cu variații. Alții ziceau poate douăsprezece, douăzeci și patru de luni, poate trei, șase luni, dar pe acolo.

Și întotdeauna când aud chestia asta încerc să fiu politicos și să nu descurajez, dar mi-e foarte greu să nu râd fiindcă ce simt e asta, să râd, pentru că e atât de diferit ce își imaginează oamenii în capul lor acolo, de realitate.

Știu că am mai atins subiectul ăsta tangențial în episoade anterioare. Acum cred că mă uit din alt unghi la el.

Dacă mă uit la proiectele importante care au funcționat pentru mine, care mi-au ieșit, și când spun proiecte sunt firme, companii, și mă uit la cum am început, de obicei am început fără bani sau oricum mie îmi ieșeau foarte puțini bani de acolo dar mă gândeam că dacă o să fac asta suficient de mult timp, la un moment dat asta se va schimba. Cel puțin inițial mă gândeam că poate voi putea trăi din asta. La primele proiecte. Cum probabil se gândesc toți oamenii care trec prin asta.

Ideea e că dacă mă uit la proiectele astea principale, care au funcționat, pot să văd cu ușurință că media de timp în care am ajuns de la ”Bă, nu prea câștig mare lucru din asta!” la „Hai că nu-i rău, am un venit lunar sau aproape lunar consistent”. Adică pot să mă compar dacă aș face asta și nu vă recomand să o faceți dar când am început, pe la 17, 20 de ani, mă mai comparam cu oameni din jur și mă uitam la oameni care în loc să încerce să construiască un business se duceau să se angajeze. Și ajunsesem să am un venit comparativ cu salariul lor, poate chiar un pic peste, la același nivel de experiență. Eu din antreprenoriat, ei dintr-un job.

Și distanța de la momentul în care am început până la momentul în care am ajuns să am un venit comparativ cu salariul lor sau un pic mai mare a fost probabil în medie doi, trei ani.

Momentul în care am ajuns să câștig semnificativ mai bine decât oamenii care stau în poziții de angajați a fost de obicei cinci ani. E o medie făcută din o dată, de două ori s-a întâmplat după patru ani și ceva, de două ori s-a întâmplat după șase ani. Ok?

Și asta în contextul în care eu am auzit ca feedback de multe ori în viață că sunt mai conștiincios decât majoritatea oamenilor, că am o etică de muncă, un work ethic mai bun. Adică, când muncesc muncesc, când mă joc, mă joc. Nu amestecăm astea. Mă refer la nivel de disciplină. Dacă m-am așezat acum trei ore să fac ceva, păi fac ceva. Nu stau nici pe Facebook nici pe You Tube. Și partea asta de perseverență simt că o am mai ridicată față de mulți oameni. Nu toți, dar mulți. Am tot auzit asta și cred că e real. Îmi ies și în teste psihometrice trăsăturile astea.

Ceea ce înseamnă că altora s-ar putea să le fie un pic mai greu decât mi-a fost mie. Și sunt convins că sunt alții cărora le iese mult mai ușor.

Problema e că de câte ori vorbesc cu oameni care sunt la început, există acest bias. Mă uit la ei și ei sunt convinși că o să fie excepția. Adică, dacă le spun lucrurile astea pe care le-am zis acum în podcast, ce spun ei e: „Da, ok, am înțeles, da, nu mă aștept să fie ușor!” Ce gândesc ei în spate, și câțiva mi-au și spus ce gândeau în spate: „Da, dar nu trebuie ca la toată lumea să iasă în patru sau în șase ani. Mie o să-mi iasă mai repede!”.

Ceea ce statistic și tehnic este greșit pentru că mare parte din oameni au impresia că la ei va ieși mai repede, că lor le va fi mai ușor, că ei sunt mai speciali.

Și nu vreau să fiu înțeles greșit, unii dintre ei chiar sunt mai speciali. Dar statistic 99% dintre cei care cred asta, nu sunt atât de speciali sau sunt speciali în direcția aialaltă, la modul că lor în loc să le iasă în patru ani s-ar putea să le iasă în zece.

Sunt atât de multe variabile acolo încât oricât de mult ai încerca să accelerezi și oricât de mult ai muncii, durează.

Majoritatea business-urilor nu trec de testul Excel-ului. Adică înainte să te apuci să faci business, dacă faci un Excel cât de cât accurate cu toate cheltuielile estimate, cu toate veniturile, pur și simplu nu o să-ți iasă suficient de „pe plus”. Te uiți în Excel-ul ăla și scrie foarte clar că dacă merge bine și te ții de ea, în șapte ani ai un salariu bun din asta. La modul ăsta!

Dar oamenii evident că nu fac Excel-urile alea sau le fac într-un moment în care nu au suficientă experiență încât să știe ce să prindă acolo. Și din punctul ăsta de vedere poate că acceleratoarele sau alte proiecte de genul ăsta poate ajută. Sunt un reality check. Te-ai gândit la asta? Dar la asta te-ai gândit?

Însă ce voiam să spun azi nu este doar că durează. Ci, pentru că durează, pentru că e un proces care probabil va fi mai lung decât te aștepți, dacă ești unul dintre oamenii care vor să construiască propriul sistem, nu doar că va dura mai mult decât probabil îți imaginezi dar va fi și greu.

Greu nu înseamnă neapărat neplăcut ci doar că nu va fi ușor.

Și mare parte dintre oameni renunță la un moment dat.

Trec cele șase luni sau cele douăsprezece luni în care credeam că o să-mi ajungă economiile, mai stau încă șase luni și la un moment dat mă demotivez și mă opresc. Mă apuc de altceva sau mă duc și mă angajez sau whatever. Fiecare cu soluțiile lui.

Din experiența mea, oamenii renunță în primul rând pentru că și-au ales ceva ce nu le place în mod deosebit să facă. Și când spun asta zic că le place ideea de a avea un job… Hm! Interesant că am zis „job” dar cred că de fapt așa e, mulți așa se gândesc. Își construiesc de fapt propriul job.

Ce voiam să zic e că le place ideea de a avea un business care să le aducă niște lucruri. „Mi-ar plăcea să ajung în punctul în care să am veniturile astea, să am libertatea asta, să pot să spun că am acest business care face lucrurile astea și poate că le face bine. Mi-ar plăcea să ajung acolo. Mi se pare foarte mișto ideea aia, mă alimentează. De asta încep să o fac, de asta încep să lucrez la ea”.

Însă ăsta e un focus pe rezultat. Ori, ceea ce are nevoie un business ca să funcționeze, ca să reziste în timp suficient de mult încât să ajungă să merite pentru tine, nu este focusul pe rezultat, este focusul pe proces, pe drum.

În cazul meu, motivul pentru care nu m-am demotivat după patru ani, după cinci ani, după alți șase ani, de fiecare dată când am început un business și l-am dus de la nimic până la „Hai mă, că merită!” motivul pentru care nu m-am demotivat a fost faptul că mi-am ales business-uri în care eram pasionat de proces. Îmi plăcea! Îmi plăcea să fac aia și simțeam atunci că aș fi făcut-o și cincisprezece ani.

Aș face-o și cincisprezece ani! Cu ceea ce simt acum, cu ce văd că presupune munca asta, bă, pentru mine e foarte mișto, mie îmi place asta. Nu ies încă suficienți bani? Da, nu ies. Mi-ar plăcea să iasă? Clar! Îmi doresc să ajung să pot să-mi permit lucruri din propriul business? Clar! Sper asta? Da! Dar îmi pasă în mod real când o să se întâmple? Not really! Sper că cât mai repede dar în același timp I’m having fun! Mie îmi place ce fac și o s-o fac în continuare indiferent cât durează, pentru că procesul este suficient de satisfăcător pentru mine încât să nu îmi pese atât de tare de rezultat iar dacă apare rezultatul atunci când apare, și sper să apară, va fi un bonus. Uite, mă! Am făcut ce mi-a plăcut și acum câștig și bani din asta. Acolo am țintit.

Știu, mai există o variabilă. Variabila „Da, dar eu am nevoie de niște chestii ca să supraviețuiesc. Am nevoie de niște bani, nu pot să-mi permit să fac asta șapte ani chiar dacă îmi place, că tre’ să trăiesc din ceva. Și dacă nu generează suficienți bani e o problemă”. Și sunt de acord cu asta. E una dintre problemele cu care vine la pachet rolul ăsta de adult.

Pentru unii dintre noi vine și din copilărie. Poate am avut același set de probleme. Dar oricum, când ești copil ceilalți au mai multă grijă de asta. Se descurcă mai bine sau mai puțin bine să te ajute și să ai tot ce ai nevoie, în funcție de familia în care ai crescut dar nu e ca și cum te gândești tu la șapte ani din ce mai facem niște bani sau ceva.

So! Ai niște ani în care asta nu e neapărat top of mind, cum rezolvi cu banii. Dar în momentul în care ajungi adult, devine o prezență în viața noastră.

Din păcate nu am o soluție practică pentru asta. Aici am un avantaj. Nu mi l-am calculat, nu e meritul meu neapărat. Avantajul este că eu m-am apucat devreme de asta și nevoile mele traductibile în bani la 17, 18 ani erau mici.

Și atunci, primii ani de construit nu au pus o presiune atât de mare pe mine cum poate ar pune pe cineva care are acum 35 sau 40 de ani și poate o familie și resimte altfel riscurile astea.

În același timp, au existat alte prețuri pe care le plătești în general și pe care le-am plătit eu pentru faptul că am început devreme. Dar asta e o altă discuție.

Revenind la concluzia podcastului de astăzi, cred că nevoia asta de certitudine și de bani și de „Tre’ să iasă repede că altfel n-am cum!” e rezolvabilă în primul rând prin mai multă strategie, prin a nu ne arunca cu capul înainte în ceva și a spera că în șase luni o să meargă. Asta nu e o strategie bună.

Sunt variante. Eu am lucrat cu clienți pe care i-am ajutat să facă tranziția de la ceva la altceva. Și by the way, și de la antreprenor la angajat. În orice direcție se poate face tranziția. Și se găsesc soluții dar nu-s neapărat ușoare most of the time. E nevoie de un pic de planificare.

În același timp, chiar și în situațiile astea și cu atât mai mult în situațiile în care nu există o presiune atât de mare pe „Am nevoie de bani repede!”, am descoperit că ajută enorm să ne concentrăm pe proces și nu pe rezultat.

Avem nevoie să evaluăm ideea de business și ceea ce vrem să facem, mai degrabă prin întrebarea: „Mi-ar plăcea să fac asta în următorii șapte ani indiferent de cât de repede generează mulți bani?” Ok! Presupunem că am cu ce să mă întrețin și să supraviețuiesc, mai degrabă decât cu o întrebare de genul: „Cât de mișto ar fi să ajung să am aia?”

Pentru că e o iluzie faptul că vom putea să îndurăm ceva greu și cu care nu suntem aliniați, zi de zi, o perioadă lungă de timp, doar pentru o recompensă mișto într-un viitor incert. E o iluzie! Mare parte dintre noi nu putem face asta. Acolo nici măcar nu mai ține de conștiinciozitate sau perseverență, efectiv ceea ce facem zilnic are nevoie să fie meaningful, să aibă sens.

Ok! Avem două zile în care ceea ce facem nu are sens? Se mai întâmplă! Avem două luni? Începe să fie o problemă. Ani? E imposibil! Și atunci hai să găsim ceva care generează sens în marea parte a vieții în care ne ocupăm de acel ceva iar reward-urile, ne putem gândi la ele, ne putem seta obiective și chiar e sănătos să facem asta dar alea au nevoie să fie bonusuri.

Și în momentul în care procesul nu mai este satisfăcător pentru noi, avem nevoie să schimbăm procesul ca să fie satisfăcător, ca să alimenteze partea asta de motivație.

Motivație!

Am ajuns iar la motivație!

Ăsta e un cuvânt complicat. Îl văd încărcat foarte puternic și sunt atâția clienți care vin la mine și mă întreabă: „Cum îmi găsesc motivația pentru nu știu ce? Cum fac să mă motivez să merg mâine dimineață să alerg?” Și evident, se poate lucra la asta, dar modul în care e pusă întrebarea e destul de greșit, din punctul meu de vedere. Nu am alt cuvânt!

E impropriu să te duci să-i ceri cuiva să te ajute să-ți dorești ceea ce spui că-ți dorești. Vreau să alerg dar nu reușesc să mă motivez să alerg. Ce aud eu aici este: Vreau rezultatul alergării dar nu reușesc să mă motivez să fac procesul.

Și cred că toți am fost în situații de genul ăsta, nu neapărat cu alergatul, poate cu altceva. Toți am vrea să fi făcut X dar nu ne place să facem neapărat. Pentru mine asta întotdeauna naște întrebarea: „Ok, dar de ce vrei să fi făcut X? De ce vrei rezultatul ăla? Și hai să vedem dacă nu cumva găsim totuși un proces care să nu necesite să-ți dai șuturi în fiecare dimineață ca să te ridici din pat și să te duci să alergi. Poate că găsim ceva care să-ți placă pentru proces, nu doar pentru rezultat, și în felul ăsta să devină meaningful și sustenabil!”.

Și în zilele în care e greu să zici „Da, mă, e greu dar măcar îmi place și are sens!”.

Da!

Atât astăzi!

Îmi dau seama că ajungem din nou la sens și de fapt poate despre asta e și doar despre asta e vorba. Despre a lua viața pe care o avem și a găsi sens în ea. Nu a găsi, a genera sens în ea.

Și sunt metode de a face asta, avem chiar un proces pentru asta pe care l-am folosit ani de zile.

Și, da, necesită un pic de muncă dar e doable.

Și cred că vreau să vă las cu asta, cu faptul că în mijlocul unei vieți care pare că e grea și n-are sens, putem găsi sens, putem să forge meaning, putem să construim, să o generăm din nimic aproape, și ăsta e un proces mișto.

E un proces mișto indiferent de rezultat, să generezi meaning, sens într-o bucată din viață care pare că n-are.

Și un coach poate să te ajute la asta, un change strategist poate să te ajute la asta, un psihoterapeut în mod particular poate să te ajute la asta.

So! Vă doresc asta tuturor și mie!

***

Dacă ți-a plăcut acest episod, nu uita că poți să te abonezi la newsletterul 0+ (ZeroPlus) Insider și vei primi un ebook gratuit cu mai multe resurse utile într-un proces de auto-cunoaștere și schimbare.

Sau poți asculta mai multe episoade din podcastul 0+ ZeroPlus, pe oricare dintre platformele cunoscute de podcasturi:

Join 0+ Insider

Newsletterul 0+ Insider este cel mai bun loc unde să ne urmărești. Vei avea acces la insight-uri utile într-un proces de schimbare, informații de culise legate de ce punem la cale (inclusiv workshopuri pe care le anunțăm doar pe mail), recomandări de cărți și altele. Ce NU vei primi? Informații superficiale, pline de cuvinte stufoase, concepte obosite și deja super-reciclate, “tips & tricks” sau “growth hacks”. Îți vom scrie doar când avem ceva valoros de împărtășit.

S-ar putea să te intereseze și:
Meniu